Darfur. Tot zover Darfur, en nee, klik nu niet weg!



D A R F U R

200.000 doden
2,5 miljoen vluchtelingen

De kans dat u deze pagina overslaat is groot, want het gaat over Darfur’. Deze zin in het tijdschrift ‘Psychologie’ (gepubliceerd in maart 2007) en het bijbehorende artikel, is voor Aart Zeeman (journalist en presentator van het actualiteitenprogramma Netwerk) de aanleiding naar wegen te zoeken om de humanitaire ramp in Darfur weer onder de aandacht te brengen. Hij bedenkt samen met enkele collega´s in de media een mediacampagne: ’Tot zover Darfur’ die deze week van start is gegaan. Niet voor niets is gekozen voor de week van 5 t/m 11 november: op 9 november vindt de jaarlijkse herdenking plaats van de Kristalnacht. “Die herdenking gaat verder dan terugkijken naar wat er is gebeurd tijdens de Tweede Wereldoorlog. We mogen onze ogen niet sluiten voor massamoorden die nú in de wereld plaatsvinden. We hebben niet voor niets destijds gezegd dit nooit weer". Aldus Aart Zeeman in een interview met Redacteur Mirjam van Elburg.

Het volledige programma van deze campagne is te vinden op de website Tot zover Darfur.

Op 9 november wordt op Nederland 2 het programma ‘Tot zover Darfur’ uitgezonden, een programma van de gezamenlijke publioeke omroepen, van 20.25 tot 22.00 uur. Ik ben benieuwd naar de kijkcijfers van dit programma.

Darfur en de geefbereidheid: media-aandacht ontbreekt
Een mediacampagne dus. Waarom een mediacampage voor Darfur? Omdat blijkt dat mensen minder bereid zijn tot het voeren van actie, tot het geven van geld voor een humanitaire ramp zoals die in Darfur plaats vindt dan voor bijvoorbeeld de tsunami (een natuurramp). Dat komt omdat Darfur minder aandacht heeft gekregen van de media. En dat is volgens charitasdeskundigen juist een van de voornaamste factoren die onze geefbereidheid verklaart. Want, wat niet weet, wat niet deert. Zo lees ik in het artikel van het tijdschrift ‘Psychologie’. Er bestaat een ‘nieuwsfactorentheorie’ (Johan Galtung en Marie Holmboe Ruge) die helpt te verklaren waarom een gebeurtenis voor journalisten interessant is. Een ramp maakt meer kans op de televisie te komen “als we bekend zijn met de slachtoffers ervan (orkaan Katrina), als er beroemde mensen bij betrokken zijn (Bono die zich inzet voor Afrika), en als de ramp onverwacht is (een vliegtuig dat neerstort op de Bijlmer). De nieuwsfactoren compenseren elkaar. Grof gezegd: wanneer er iets gebeurt in een land waarmee we weinig bekend zijn, moeten er veel doden vallen, wil het onze aandacht trekken”.

Zo bleek dat Darfur in Amerika in 2005 Darfur drie minuten zendtijd kreeg van de zender cbs, terwijl Thailand (tsunami) veel vaker onder de aandacht werd gebracht. Thailand kennen we, daar gaan we op vakantie. Darfur is voor veel mensen toch ver van hun bed. Het is geografisch noch cultureel nabij.

In het geval van een natuurramp is het makkelijker aan te geven wat de oorzaak is (men noemt de term ‘eenduidiger’) dan bij een oorlog: ‘bij Darfur is het niet zo gemakkelijk te zeggen wat oorzaak en gevolg is, wie schuld heeft en wie niet.’

Ook speelt het tijdsbestek waarin een ramp zich voltrekt een rol. ‘Bij Darfur weten media minder goed wanneer ze erover moeten berichten. Het is iets wat zich voortsleept, een tsunami heeft een duidelijk begin en einde.

In het artikel worden nog enkele andere factoren opgenoemd die bepalen of we wel of niet tot een gift bereid zijn. Een factor is bijvoorbeeld dat men voor één leven meer bereid is iets te doen dan voor veel levens. Individuele slachtoffers trekken eerder onze aandacht. Er wordt het voorbeeld genoemd van de Irakese jongen Ali Abbas, voor wie 275.000 dollar werd ingezameld aan medische zorg. Hij was zijn armen kwijtgeraakt tijdens een raketaanval die zijn hele familie het leven kostte.
Een andere factor is de schuldvraag: onschuldige slachtoffers ontvangen meer hulp (geld), bijvoorbeeld slachtoffers van natuurgeweld. Ook bepalend kan zijn voor het wel of niet geven van geld is of het slachtoffer (de slachtoffers) tot de eigen groep behoort (ingroup) en of de hulp goed terecht komt (denk aan corruptie).

Er blijkt geen duidelijke relatie te liggen tussen de ernst van de situatie en het geefgedrag.

Indringende beelden.
Of dit een rol speelt in het geval van Darfur is niet duidelijk na het lezen van het artikel. Stel dat er een Sudanese Ali Abbas is, zou men dan eerder bereid zijn zich in te zetten? Volgens beslisexpert Paul Slovic is dit wel het geval. De media hebben dat nog niet genoeg gedaan om Darfur net zo indringend en persoonlijk te brengen als de tsunami. Communicatiewetenschapper Schönbach is het daar maar ten dele mee eens. ‘Je kunt een ramp natuurlijk nieuwswaardig presenteren door bijvoorbeeld indringende beelden te tonen. Ik denk inderdaad dat dat bij Darfur nog niet voldoende is gebeurd.’ Maar, zegt Schönbach, journalisten maken nieuwskeuzes niet voor niets. ‘Ze verschillen weinig van hun lezers.’ Er kan dus best iedere dag een extra journaal worden uitgezonden over Darfur. Maar het is maar de vraag of u zou kijken’.

In een column van Pieter Hilhorst in de Volkskrant van 6 november, met als titel ´Geen handige ramp´, staat ook iets over de rol van indringende beelden in Darfur. Pieter Hilhorst haalt de Belgische fotograaf Sven Torfinn aan die in Vrij Nederland zegt dat er een groot tekort is aan rake beelden. Alleen schokkende beelden beelden kunnen in zijn optiek de onverschilligheid doorbreken. Als de wereld ziet wat er gebeurt, weet wat er gaande is, zal de internationale gemeenschap in beweging komen om de genocide in Soedan een halt toe te roepen.

Volgens Pieter Hilhorst is er eerder sprake van machteloosheid. Ik begrijp wel waarom mensen liever wegkijken van Darfur. Dat komt niet omdat er geen beelden zijn of omdat mensen onverschillig staan tegenover het lot van de vermoorde, weggejaagde en verkrachte Darfuri’s. Het is eerder dat ze niet weten, wat ze met al die gruweldaden moeten. Deze week is er een actie voor Darfur. Het doel is dit keer niet het inzamelen van geld, maar aandacht vragen voor Darfur. Maar aandacht vragen gaat altijd gepaard met een moreel appèl: we moeten iets doen. En dat is de crux. Er is geen eenvoudig recept voor de oplossing van de crisis in Darfur. Na de Tsunami konden we tenminste geld overmaken. Maar een donatie brengt geen vrede. Darfur is geen handige ramp.

Er zijn wel meer factoren te noemen die een rol spelen in de kwestie Darfur en de aandacht die de crisis krijgt in de media. Zo blijkt dat de regering van Soedan er alles aan doet om de media er buiten te houden. Zo vertelt Harm Ede Botje (journalist) in een interview bij het radioprogramma standpunt.nl. 

De vraag is of na deze mediacampagne Darfur weer in de achtergrond raakt. Helpt deze actie wel?
Wat is het doel van de mediacampagne eigenlijk? Op de website Tot zover Darfur staat:

Een mediaoffensief op alle fronten:
• 1. Een brede maar geconcentreerde journalistieke campagne die bericht, duidt en bewust maakt dat vrede in Darfur nog ver weg is, om te voorkomen dat we weer wegkijken of achterover leunen. Toegankelijk voor een breed publiek én met diepgang en aandacht voor complexe achtergronden. Het platform Tot zover Darfur zal radio- en tv-redacties, nieuwe media en geschreven pers daartoe motiveren, steunen en waar mogelijk faciliteren. Publieksacties moeten kennis over, begrip van en zo betrokkenheid bij de mensen in Darfur verder vergroten.
• 2. Een "brug" bouwen tussen Nederland en Darfur om daadwerkelijk een duurzame verbinding te leggen tussen betrokken Nederlanders en het vredesproces in Darfur. Een initiatief daartoe zal op 9 november worden bekendgemaakt.

Ik ben benieuwd met wat voor initiatief men dan komt (zie punt 2). Ik hoorde al iets over het opzetten van ‘radio Darfur’ en er zullen zeker meer initiatieven volgen. Ik hoop dat meer Nederlanders zich gaan inzetten voor Darfur. Vergeleken met de VS is het hier namelijk erg stil. In de VS is een enorme beweging van mensen die zich wel druk maken om Darfur. Er worden bijvoorbeeld campagnes gevoerd om bedrijven aan te pakken die investeren in Soedan, volgens Harm Ede Botje (interview standpunt.nl). Ook in ons land zijn bedrijven die in Soedan investeren. In Vrij Nederland verscheen een artikel over de Pensioenfondsen PGGM en ABP die honderden miljoenen euro´s hebben belegd in bedrijven die de Soedanese regering, en daarmee indirect het geweld in Darfur steunen. Het zijn overigens ook banken die investeren in Soedan. Bijna alle grote banken en fondsen investeren indirect in Soedan door te beleggen in vier Aziatische oliemaatschappijen die een dubieuze rol spelen in het Afrikaanse land. Het Chinese energiebedrijf PetroChina is daar één van.

Wat zouden wij kunnen doen?
Onder een artikel van het weekblad ‘Vrij Nederland’ dat gaat over Darfur en de protestbeweging in de VS lees ik in aantal goede ‘tips’:

-De petitie tekenen op http://www.amnesty.nl/. De mensenrechtenorganisatie ijvert voor uitlevering door Soedan van de wegens oorlogsmisdaden aangeklaagde Ahmad Haroun en Ali Kushayb aan het Internationaal Strafhof in Den Haag. Hier kunt u de petitie ondertekenen van Amnesty International. Ik vulde de zoektermen ‘Darfur’ en ‘genocide’ in op het google zoekformulier en kwam op de betreffende webpagina terecht van AI.
- Studenten zouden net als in de Verenigde Staten comités kunnen opzetten en acties kunnen
organiseren.
- Darfur Call en andere organisaties voor Darfuri in Nederland kunnen veel steun gebruiken,
ook financiële.
- Brieven schrijven aan politici in Neder­land en Europa om er voor te zorgen dat Europese
bedrijven niet langer exporteren naar Soedan.
- Een actie starten om Nederlandse olympische sporters net als Amerikaanse T-shirts te laten dragen met daarop de tekst ‘team genocide’.
- Geld storten aan Nederlandse hulporganisaties die actief zijn in Darfur.
- Een ‘Red Darfur’-campagne opzetten, bijvoorbeeld via de kerk.

Stel dat de media-aandacht verslapt na deze week, bent u dan niet meer bereid om actie te voeren voor Darfur, om geld te geven? Want verminderde media-aandacht zou toch een belangrijke rol spelen bij de geefbereidheid volgens charitasdeskundigen? Toch geloof ik daar niet veel van. Moeten we dan alles ‘voorgeschoteld’ krijgen? Ik denk dat we juist van het nieuwe medium, Internet, moeten profiteren om daar onze informatie over Darfur vandaan te halen, als de oude media het af laten weten. Je kan toch ook zelf op zoek gaan? En zoals er in het artikel van de VN al staat aangegeven, er zijn genoeg tips om iets voor Darfur te doen! Kijk niet weg! Zit niet stil!

Update:
Mattafix: Living Darfur, volume lekker hard zetten!!

Kijk hier voor meer informatie.
This is not just another charity single. Darfur is not just another African tragedy. This is not just about raising money for an extremely worthwhile cause. This is about the suffering of real people and raising awareness of the atrocities taking place everyday.
Darfur is the world’s largest concentration of human suffering. It’s also entirely avoidable if people speak out. This song is a vehicle to enable people around the world to join the voices of those that are suffering and demand an immediate ceasefire.


Bron afbeelding: Tot zover Darfur

Een reactie plaatsen

35 reacties

  1. An van den burg

     /  09/11/2007

    @ Helena. Als ze nu eens wat olie in de grond doen??? Ik kijk absoluut niet vanavond. Er wordt door het Rijke Westen zò veel geld over de balk gegooid! An.

    Beantwoorden
  2. Johan HvD

     /  09/11/2007

    Ja, Helena, Darfur is nog immer een heikele kwestie. Al zo lang en zo veel onrecht aldaar en nog steeds gebeurt er weinig tot niets.
    Ik had ook al een bijdrage voor vanavond geplaatst. Of de mensen ook kijken, er iets van opsteken, er iets mee doen… we wachten af.
    Mooi dat jij er zo’n lange bijdrage aan besteedt!

    Beantwoorden
  3. Helena

     /  09/11/2007

    @An, olie in de grond doen… nog meer? Helpt dat? We zijn te afhankelijk van de olie en we moeten daar echt van af. Olie geeft regeringen als in Soedan veel meer macht! Nee je hoeft zeker niet te kijken vanavond, ik zal bekennen dat ik vanavond ook niet kijk omdat ik eht niet kan vanavond. Ga wel de herhaling bekijken op internet denk ik.
    @Johan, ja het is inderdaad heikel. Ik zag dat je eerder ook iets had geschreven.

    Beantwoorden
  4. Helena

     /  09/11/2007

    Het is een beetje een warrig artikel denk ik…

    Beantwoorden
  5. An van den burg

     /  09/11/2007

    @ Helena. E.e.a. neemt niet weg dat ik veel respect heb voor jou.
    Bush cum suis, zijn net zo vuig als de Leiders in Darfur!
    Ook onze politieke leiders deugen geen cent meer dan de moordenaars in Rwanda etc. Ze doen allemaal hetzelfde: moorden. Groet, An.

    Beantwoorden
  6. Sefke

     /  09/11/2007

    @ach helena,
    een dik warrig help! is best op z’n plaats…

    Beantwoorden
  7. peter louter

     /  09/11/2007

    Vorige week de VN over Darfur niet uit kunnen lezen, dus vanavond ga ik ook niet kijken. Een grote confrontatie met onmacht, onwil, corruptie, wegkijken.
    Er vindt daar een genocide plaats door Arabische islamisten. Racistisch in iedere betekenis van dat woord. Dat schijn je niet hardop te mogen zeggen, net zo min als je de islamitische wereld daar niet op mag aanspreken.
    Olie, An kon wel eens gelijk hebben.
    Er gaat geen dag voorbij zonder aan Darfur te denken en aan mijn onmacht.Reactie is geredigeerd

    Beantwoorden
  8. francis

     /  09/11/2007

    Wauw, je bent zeer volledig
    Artikel voor in VK
    Mooi dat je beschrijft wat te doen
    En een sticker hoe lullig ook,
    vind ik wel wat .
    en ik geef gewoon geld
    ik weet het even niet

    Beantwoorden
  9. tandwielfabriek

     /  09/11/2007

    Helena, ik heb je artikel gelezen ook al (en ik geef het toe) ben ik zelf Darfurmoe. Net als dat ik alle artikelen over het Joods-Palestijnse conflict slechts plichtmatig lees.
    Maar de Tv-uitzending laat ik lopen.

    Beantwoorden
  10. ZWOLLYWOOD

     /  09/11/2007

    Knap artikel Helena! Heel mooi gedaan.

    Beantwoorden
  11. Dunya

     /  09/11/2007

    Mooi uitgebreid artikel,prima gedaan!
    Hoe meer aandacht, hoe beter!

    Beantwoorden
  12. George Knight

     /  09/11/2007

    Wat een warrigheid. Darfur is al jaren volop in het nieuws. Tientallen ngo’s&VN-organisaties zijn er werkzaam. Mensen kijken niet weg. Zeker niet meer dan in Congo, de Philippijnen en andere landen met ‘verborgen’ oorlogen.
    Zeeman c.s. profileren zich. Hun goed recht. Maar het is mijn goed recht om niet mee te gaan in deze hype. Ik ben het beroep op mijn offervaardigheid en deze oppervlakkige sentimentaliteit een beetje moe.
    Beste Nederlanders, werk liever aan politieke of economische druk. Geef de mensen hengels, en geen vissen. Verlos ze uit hun slachtofferrol. Aflaat voor ons is geruststellend, maar schiet jammergenoeg (ook) tekort.Reactie is geredigeerd

    Beantwoorden
  13. Helena

     /  09/11/2007

    Ik geef morgen een reactie!
    Ben nu elders dus vandaar.

    Beantwoorden
  14. Morgaine

     /  10/11/2007

    het is een goed artikel en wel gelezen;)

    Beantwoorden
  15. Helena

     /  10/11/2007

    @An vd Burg. Ik ben het met je eens met wat je schrijft over Bush. Ik denk evenwel dat onze regering/onze politieke leiders wel iets anders zijn dan de moordenaars (in Rwanda).
    @Sefke, dat is ook wel weer zo, dan maar een dik en warrig help!! Beter dan niets!
    @Peter Louter, de Janjaweed (Arabische milities) worden dus gesteund door de regering van Soedan. Ik denk niet dat de islam de oorzaak (de bron) is van al het kwaad dat daar geschiedt.
    Onmacht, ja zo voelen we ons allemaal denk ik.
    @FRancis, ja wat kunnen we doen? Dank voor je compliment in ieder geval. Het blijft moeilijk te bepalen wat we het beste kunnen doen. Schrijven helpt (ook al is het op het blog), geld kan helpen, om de hulporganisaties te steunen. Ik zie ook wel wat in de Olympische Spelen, ik vind het eerlijk gezegd een schande dat deze in China mogen plaatsvinden- niet alleen vanwege de politieke toestanden daar maar ook door de luchtvervuiling.
    @Tandwielfabriek ik zal bekennen dat ik hetzelfde ook wel heb. Soms word ik ook moe (van ellende ), en kan ik het niet meer zien, horen, lezen…maar ik heb dat nog niet over Darfur.
    @Dunya, Zwollywood: dank jullie!
    @George Knight. Het punt is dat een aantal hulporganisaties juist Darfur hebben moeten verlaten vanwege onveilige situatie. Als journalisten er al niet welkom zijn, dan zijn hulporganisaties er ook niet welkom. De VN kan echt niet veel doen. Lees de artikelen van bijv. Linda Polman er maar eens op na. Denk aan de belangen van China en Rusland. De VS ook en de belangen van de grote bedrijven…
    Natuurlijk moeten we mensen uit hun slachtofferrol verlossen maar denk eens aan de mensen in de kampen. Ik geloof er niets van dat die in een slachtofferrol zitten. Zij zijn onschuldig, ze kunnen geen eens naar hun huis terug…we kunnen ze wel een hengel geven maar waar moeten ze vissen?
    @Morgaine, dank! Blij dat je het een goed artikel vind en dat je het hebt gelezen…

    Beantwoorden
  16. Helena

     /  10/11/2007

    De kijkcijfers van het programma gisteravond zijn teleurstellend. Misschien dat ik daar nog iets over schrijf.
    Men kijkt liever naar Sterren Dansen op het Ijs of hoe heet dat idiote programma, of Andre Rieu (kots, waar is de emmer) of naar Vermist… (hoeveel mensen zouden er in Darfur zijn vermist?)…
    Ja darfur is te ver van ‘ons’ bed…
    Zelfs het programma ‘Medium’ had meer kijkers dan Darfur (ik ken dat hele programma niet maar goed klinkt het niet).
    Oh en Wendy met Heel Holland Helpt trok ook best veel kijkers.. burps

    Beantwoorden
  17. D-watch

     /  10/11/2007

    Hahaha over Rieu…

    Beantwoorden
  18. Helena

     /  10/11/2007

    Ja het is niets D-watch, we moeten het tegenwoordig maar doen met de smaak van de gemiddelde smaakloze Nederlander die houdt van Andre Rieu en Jantje Smit en wie weet ik nog meer allemaal.
    Ik hoorde net nog zo´n bekend iemand vals zingen! Idiotie!

    Beantwoorden
  19. Helena

     /  10/11/2007

    Kijkcijfers… ik doe er niet aan mee!

    Beantwoorden
  20. Helena

     /  11/11/2007

    Mooie muziek trouwens ‘Living Darfur’.
    Maar ja als men Andre Rieu zo prachtig vindt spelen vindt men deze muziek van Mattafix natuurlijk helemaal nul komma nada, niks…

    Beantwoorden
  21. Starry Night

     /  11/11/2007

    Interessante vraagstukken hier… Het is waarschijnlijk de onbevattelijkheid. Alleen schiet het m.i. niet op de gemiddelde Nederlander over een kam te gaan scheren. Snap de frustratie wel, maar… Nou ja, ik vind dat wat gemakkelijk en het komt snel nogal neerbuigend over. Vind Mattafix eerlijk gezegd nogal niks-an-de-hand klinken (beetje een deuntje) en houd tóch niet van André Rieu.

    Beantwoorden
  22. Helena

     /  11/11/2007

    dank je Starry Night!
    Ik vind Mattafix wel mooi wat betreft die Afrikaanse muziek.. het klopt het is een beetje een deuntje maar dat is gedaan om toch genoeg luisteraars te trekken want de muziek moet immers verkocht worden. Er zit een flinke beat in en daar hou ik af en toe wel van.
    Ik snap dat het neerbuigend overkomt. Komt inderdaad door frustratie.. maar ik vind tegelijkertijd dat als je daar niet van houdt dat het wel door mijn strot wordt geduwd want het is schering en inslag op de televisie dat soort programma´s. Vandaar ook dat ik zelden meer naar de televisie kijk.
    Het punt is namelijk dat zolang alles gericht is op de kijkcijfers dat men dan wat minder gericht is op die mensen die daar niet van houden.Reactie is geredigeerd

    Beantwoorden
  23. George Knight

     /  11/11/2007

    @Helena
    Je beschrijft het mooi. Ik wilde alleen zeggen dat het probleem zo complex is dat een hulpactie niets uitmaakt. Nou ja, voor even. Het gaat om de verkeerde interne en externe politiek van regeringen. En ngo’s die ook geen kant meer opkunnen en gemanipuleerd worden. Niemand interesseert zich voor Soedan. En Aart Zeeman kan het verschil niet maken.

    Beantwoorden
  24. Helena

     /  11/11/2007

    Dank voor je toelichting George Knight. Ik geef je wat dat betreft helemaal gelijk. Helaas heeft de uitzending ook niets uitgemaakt. Men interesseert zich er niet voor…klopt.

    Beantwoorden
  25. Helena

     /  11/11/2007

    ik denk nog even na of ik hierover dus een stukje plaats (over die kijkcijfers, pageviews en zo) en Andre Blieu Rieu DieuxReactie is geredigeerd

    Beantwoorden
  26. Buitendijks

     /  11/11/2007

    Present, gekeken en geraakt, Helena. Ik weet niet wat ik er aan kan doen, zijn we niet machteloos?
    Mooie link ook trouwens tussen kijkcijfers en blogpopulariteit elders, hoewel van een heel andere orde.

    Beantwoorden
  27. Starry Night

     /  11/11/2007

    @Helena: Ja. Jaha. Ben ik eigenlijk wel met je eens, ja.

    Beantwoorden
  28. Helena

     /  11/11/2007

    @Buitendijks, dank je! Ja die link tussen kijkcijfers en blogpopulariteit is van een andere orde. Maar ja.. je moet wat…
    @Starry Night, thanks voor het terugkomen alhier! Dat vind ik altijd prettig dat mensen nog even verder reageren en zo.

    Beantwoorden
  29. Helena

     /  11/11/2007

    Morgenochtend het volgende stuk over Darfur (de kijkcijfers en nog wat).

    Beantwoorden
  30. rikus

     /  12/11/2007

    Zoals peter Louter al opmerkt: Er vindt daar een genocide plaats door Arabische islamieten en dat blijk je inderdaad niet hardop te mogen zeggen, net zo min als je de islamitische wereld daar niet op mag aanspreken. Het is verschrikkelijk wat daar gebeurd en de schreeuw om hulp is te begrijpen. Maar ik denk dat elke hulpactie ook een hulpactie inhoud voor de veroorzakers en dat juist deze het grootste deel van elke actie inpalmen. Dus je vergroot eerder de ellende dan dat je hem oplost. Ik zie als enigst mogelijkheid in dit soort zaken: Het ingrijpen van een sterke internationale macht. Jammer helaas dat niet alle "neuzen" hiervoor dezelfde kant op wijzen.
    Je ziet de enorme problematiek en chaos in Irak, in Afganistan USW. Hoe simpel zou het niet zijn als politiek alle landen in de wereld de neus in dit soort gevallen dezelfde kant op hadden staan? Elk beschaafd land dat een leger heeft zou het daarvoor eensgezind moeten inzetten. Net zoals wij dat met een beperkt aantal in Afganistan doen. Zou elk land in de wereld hier haar verantwoordelijkheid nemen dan zou daar de ellende morgen zijn geleden. Ook in Iran en ook in Dafur.
    Een intensieve lobby hiervoor zou vele malen nuttiger zijn dan een welke andere hulp actie dan ook. Immers dit zou alleen maar tijdelijk het leed en de bedroevende ellende verzachten. Als de hulp al op zijn plaats komt….
    EN….."Het verstand kan wel het hart nabootsen, maar het hart niet het verstand."

    Beantwoorden
  31. Helena

     /  12/11/2007

    @Rikus, ‘er vindt daar een genocide plaats door Arabische islamieten’:
    Dat zit wel wat ingewikkelder in elkaar in Darfur. Lees eens wat Alex de Waal daarover schrijft (zie mijn andere stukje over Darfur wat ik vandaag heb geplaatst en bekijk even de reacties van met name George Knight en mijn reacties daar weer op.

    Beantwoorden
  32. rikus

     /  12/11/2007

    @ Helena
    Maar ook daar zou mijn "leger" inzetbaar zijn!
    We moeten naar een wereld waar onrecht wordt uitgebannen. Dat is zeer wel mogelijk als alle neuzen dezelfde kant op wijzen. Nu vecht ieder voor zijn eigen belangen. Het zelfde met hongersnood, die hoeft er heel niet te zijn er is zelfs een geweldige overvloed op de wereld den die wordt steeds groter. Maar de politiek laat liever mensen doodgaan dan daadkracht te ondernemen. Onze huidige wereld beschaafd? Kom nou!

    Beantwoorden
  33. Helena

     /  12/11/2007

    ben ik helemaal met je eens, one huidige wereld is inderdaad niet beschaafd.. helaas.

    Beantwoorden
  34. rikus

     /  12/11/2007

    Kijk alleen maar eens naar het gedoe op dit moment in de kamer. Allemaal tweespalt en…geen oplossongen

    Beantwoorden
  35. sjoukje

     /  13/11/2007

    Sorry Helena ik had het blog even gemist.
    Goed stuk heb je geschreven.
    We zijn hier alleen maar met onszelf bezig en ondertussen laden we steeds meer schuld op onze schouders.
    Het blijft een schande.

    Beantwoorden

Geef een reactie

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log Out / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log Out / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log Out / Bijwerken )

Verbinden met %s

Follow

Get every new post delivered to your Inbox.