Kinderjaren. Een documentaire over een jeugd in Jappenkampen (I)


Vanavond om 22.55 uur zendt de Ikon op Nederland 1 een documentaire uit, getiteld: Kinderjaren.
De Amsterdamse filmer Piet Oomes maakt samen met zijn moeder Ank Otten en tante Guus Otten een emotionele reis terug naar hun jeugd. Terug in de Jappenkampen, waar de vrouwen als kind waren geïnterneerd, vindt niet alleen een confrontatie plaats met het verleden, maar ook tussen verschillende generaties.

Mijn moeder heeft als kind ook in een Jappenkamp gezeten. In april 1942 werd zij – op 10-jarige leeftijd – geïnterneerd (met haar moeder, zusje en broertje). Haar broertje was ongeveer 3 jaar oud en haar zusje was nog een baby (zes maanden). Haar vader werd geïnterneerd in een ander kamp, bestemd voor mannen en grotere jongens.


In maart 1942 maakte het Japanse bestuur in Nederlands-Indië een begin met internering in kampen van Europese burgers. Er werden aparte kampen ingericht voor vrouwen en kinderen en voor de mannen en grotere jongens. Het leven in de kampen, kortweg vaak Jappenkampen genoemd, was zwaar. Japanse bewakers mishandelden, er was vaak een groot tekort aan voedsel en de bestaansonzekerheid was groot. Ook buiten de kampen waren velen hun leven echter niet zeker.



Mijn moeder is op 26 september 1931 geboren in Nederlands-Indië – in Sumatra. Op 30 oktober 2004 is ze overleden, in Nederland.
Als ze nog geleefd had en in goede gezondheid zou verkeren, zou ik samen met haar naar Indonesië zijn gegaan en de plekken hebben opgezocht waar ze haar jeugd heeft doorgebracht. Ik zou een documentaire willen maken van haar leven. Niet in filmbeelden, maar in woorden en fotobeelden. Ik zou haar veel vragen willen stellen. Ik zou van haar willen weten waarom ze het – in mijn belevenis – vaak over de Jappenkampen had, maar tegelijkertijd veel dingen verzweeg. De echte dingen waar het om ging en haar gevoelens, die had ik graag van haar willen weten. Daar kom je vaak pas te laat achter. Bovendien durf je sommige vragen niet te stellen…

Ik zou met haar het eerste interneringskamp waar zij werd ondergebracht bezoeken, dat was een tangsi (kazerne) te Soengaipenoeh.
Het was behoorlijk primitief. Het ergste was echter dat het er erg vies was en er een vlektyfusbesmetting heerste, waar velen doodziek van waren en één jonge vrouw met 2 kleine kinderen aan gestorven is.

Vervolgens zou ik met haar naar het volgende interneringskamp gaan, het missiecomplex in Padang, waar ze in juli 1942 naartoe werd gebracht en waar al meer dan 1000 vrouwen en kinderen zaten. Daar heeft ze een half jaar doorgebracht. Daarna mochten ze naar huis.

Natuurlijk zou ik met haar gaan naar de plaatsen in haar jeugd waar ze ook goede tijden heeft gekend. Als ze nog bestaan. Bovendien zijn veel plekken veranderd, aangetast.Veel oerwoud is verdwenen; de wilde dieren die ze vroeger dagelijks zag (olifanten, tijgers) zijn alleen nog maar in bepaalde gebieden aanwezig.

Wordt vervolgd….

Bron afbeelding: Stichting Vervolgingsslachtoffers Jappenkamp

29 gedachtes over “Kinderjaren. Een documentaire over een jeugd in Jappenkampen (I)

  1. Ik heb een tante gehad die in een Jappenkamp heeft gezeten… meerdere jaren… het heeft haar hele verdere leven beïnvloed, echt erover praten deed ze niet, alleen tegen mij, toen ik nog kind was, liet ze wel eens het één en ander los… dat heeft veel indruk op me gemaakt!

  2. Dank voor je reactie Berbara.. ja het maakt veel indruk op je. De één zwijgt, de ander praat (maar zwijgt ook eigenlijk).. begreep je het wel wat ze zei (je was nog maar een kind..)?

  3. Of ik alles heb begrepen weet ik niet, want ik was inderdaad nog maar een kind… maar gezien de indruk die haar verhalen blijvend op me hebben gemaakt denk ik dat ik toch wel het één en ander bewust heb meegekregen.

  4. Ik heb als kleuter ook in zo’n jappenkamp gezeten. Met mijn moeder die nu negentig is en voor het eerst mondjesmaat begint te vertellen over de tijd die we samen doorbrachten in kamp Lampersari – Semarang. Ze vertelde dat tegenover ons kamponghuisje aan de negende Mangga een vrouw verbleef met een jongetje met wie ik speelde (er waren alleen vrouwen en jonge kinderen in het kamp). Hun achternaam was Samkalden. Was dat niet de naam van de burgemeester van Amsterdam (moet zijn geweest voor ik naar Nederland kwam) en zou dat jongetje zijn zoontje zijn geweest?

  5. Rudolf Paul, dank voor je reactie. Jij hebt als kleuter in zo’n Jappenkamp gezeten… merk je er iets van? Dat moet haast wel.. wanneer zijn jullie naar Nederland gekomen?
    Samkalden is inderdaad een bekende naam, zou best kunnen dat het de zoon is van die burgemeester.
    Er zijn overigens reünies van die Jappenkampen, mijn moeder ging daar naartoe (toen ze nog leefde en ze het qua gezondheid nog kon). Op internet is ook veel informatie te vinden (zowel voor de direct betrokkenen als voor de tweede generatie). Daar zal ik nog links over plaatsen in mijn volgende en tevens laatste stukje over dit "onderwerp".

  6. of ik er iets van merk? om eerlijk te zijn, ja. m’n hele leven last van gehad – angst woede wantrouwen rusteloosheid. heb het een en ander van me af kunnen schrijven in m’n verhalen. nu mijn hoogbejaarde ouders wat meer over die tijd vertellen (mijn vader zat gevangen in Japan in de buurt van een van de twee atoombommen toen die vielen) beginnen mij dingen wat duidelijker te worden. hadden ze dat maar eerder gedaan maar ze konden er niet over praten.

  7. Ik heb je ene link inmiddels bekeken Rudolf Paul met die foto..
    Jammer dat je ouders er zo laat pas over begonnen te praten. Er bestaat overigens hulp voor (voor jou)! Zoals ik al schreef.
    Ik ga nu die link bekijken met de tekeningen van de kamphuisjes en het in elkaar meppen van mevrouw Goedhart.

  8. Wat goed geschreven was dat! Die laatste link (over de rivier, de verhalen uit het Kamp, jij als kind die wat te weten wilde komen, de zeebeving..). Ik heb ook op je link naar het VKblog-bericht geklikt, was ook erg goed! Het spijt me dat ik dat niet eerder had gezien/gelezen!

  9. Ja ik vond het ook een mooie documentaire! Ze was inderdaad een indrukwekkende vrouw.. maar ze had alles verdrongen; soms is dat wellicht het beste dat je kunt doen, anders heb je geen leven…

  10. Hoi Helena, om met je laatste opmerking te beginnen: de ouders van een ex van mij hebben allebei in een Jappenkamp gezeten. Zij weigeren nog steeds erover te praten. Beiden hebben heel veel lichamelijke klachten, al hun hele leven sinds ze in Nederland zijn. Ik vermoed dat het iets te maken heeft met het nooit willen praten over de verschrikkingen die ze in het Jappenkamp hebben meegemaakt. Op zich is het bijzonder dat alle drie hun kinderen een zeer expressief beroep hebben gekozen (twee zijn acteur en de derde is journalist). Maar je hebt ook gelijk met je vraag: soms is het beter om te vergeten dan almaar op te rakelen, dat is ook een discussie die in de psychiatrie / klinische psychologie over de behandeling van het posttraumatische stress syndroom gaande is.
    Vreselijk als je met vragen blijft zitten over een deel van het leven van je moeder, dat toch zo’n enorme impact op haar moet hebben gehad. Mijn vader is ook drie jaar in Indonesie geweest en praat er erg veel over, maar soms denk ik inderdaad dat het is om datgene waarover hij niet praten wil te verhullen.
    Dank voor deze bijdrage Helena!

  11. @Pelan, ja ik was "blij" ook met die documentaire.. er is nog aandacht voor.
    @Solvejg, je hebt gelijk. Zwijgen is zeker niet goed, niet voor de betrokkene zelf maar ook niet voor de omgeving! Kinderen voelen dingen aan.
    Zwijgen is niet goed, maar inderdaad te veel praten ook niet.. het zou een wisselwerking moeten zijn!
    Mijn moeder heeft er gelukkig wel over gepraat en ze heeft dingen op papier gezet en ze heeft veel boeken over het onderwerp.
    Toch blijf je met vragen zitten. En toen ik al volwassene was en zo dan komen sommige dingen er niet van.
    Ën wat je schrijft over je vader, dat klopt denk ik ook wel..soms kunnen mensen bepaalde dingen verhullen..

  12. Hallo,
    Ik moet samen met een vriendin een werkstuk maken,,,
    zouden jullie antwoord kunnen geven op de vragen:
    1. Wat voor mensen zatener in de Jappenkampen?
    2. Hadden ze genoeg eten en drinken
    3. Waar sliepen de mensen in de jappenkampen?
    4. wat voorn ziektes waren er?
    Mvg. 2 scholiertjes !

  13. Hallo,
    Ik moet samen met een vriendin een werkstuk maken,,,
    zouden jullie antwoord kunnen geven op de vragen:
    1. Wat voor mensen zatener in de Jappenkampen?
    2. Hadden ze genoeg eten en drinken
    3. Waar sliepen de mensen in de jappenkampen?
    4. wat voorn ziektes waren er?
    Mvg. 2 scholiertjes !

  14. Hallo,
    Ik moet samen met een vriendin een werkstuk maken,,,
    zouden jullie antwoord kunnen geven op de vragen:
    1. Wat voor mensen zatener in de Jappenkampen?
    2. Hadden ze genoeg eten en drinken
    3. Waar sliepen de mensen in de jappenkampen?
    4. wat voorn ziektes waren er?
    Mvg. 2 scholiertjes !

  15. Beste Maud & Milou,
    Helaas ben ik geen deskundige op het gebied van Jappenkampen. Als ik foute antwoorden geef dan hebben jullie daar niets aan in verband met jullie werkstuk.
    Ik heb bovenstaand stuk geschreven (er is ook een deel 2) omdat mijn moeder in een Jappenkamp heeft gezeten met haar familie. Helaas leeft mijn moeder niet meer, anders had ik jullie vragen aan haar kunnen stellen! Zij had vast en zeker antwoord kunnen geven op jullie vragen.
    Lees ook deel 2 van mijn artikel, daar staat ook wat over eten en slapen in de jappenkampen. Maar dat was in elk jappenkamp volgens mij weer anders.
    Zie deel 2:http://www.vkblog.nl/bericht/67313/Kinderjaren._Een_documentaire_over_een_jeugd_in_Jappenkampen_-_mijn_moeder_%28II%29
    Op vraag 2 kan ik in ieder geval antwoorden dat ze niet genoeg te eten en te drinken hadden! Er stierven dan ook mensen door de honger.
    Ik heb wel wat websites waar jullie ook antwoord op je vragen kunnen vinden. Wellicht kunnen jullie de vragen per e-mail aan de website beheerder stellen? Vermeldt er dan wel bij of jullie op de lagere school of middelbare school zitten en hoe oud jullie zijn dan kunnen ze wat gerichter antwoord geven op jullie vragen.
    Aan de volgende websites hebben jullie denk ik wel wat:http://www.svjappenkamp.nl/links.html
    (je kan je vragen in ieder geval e-mailen).http://members.iinet.net.au/~vanderkp/tjideng.html
    (in het engels, informatie over een bepaald jappenkamp in Batavia)http://japanseburgerkampen.org/vjb/cms/cms_module/index.php?obj_name=homehttp://japanseburgerkampen.org/vjb/cms/cms_module/index.php?obj_id=16196
    tekst waar jullie wat aan kunnen hebben:7 december 1941. Bommen op Pearl Harbor. De strijd begint nu ook in de Pacific, en Nederland verklaart Japan als eerste de oorlog. Reeds op 15 februari 1942 geeft het onneembaar geachte Singapore zich over aan de Japanners. Op 8 maart 1942 capituleert het KNIL op Java -het laatste bolwerk- en weldra is vrijwel de gehele Nederlands-Indische archipel bezet door het keizerlijke Japanse leger.
    De daarop volgende periode leidt uiteindelijk tot het vertrek van Nederland en de Nederlanders uit de kolonie, en tot de versnelde eindfase in het traject naar onafhankelijkheid van de Republiek Indonesië. Maar voor het zover is moeten vele Nederlanders nog door zeer moeilijke tijden heen
    Korte tijd na de Nederlandse capitulatie worden alle Europeanen en vele Indo-Europeanen geïnterneerd in wijken van steden, of direct afgevoerd naar fabriekscomplexen, gestichten, kloosters, koelieloodsen en afgelegen streken.
    In de burgerkampen worden de mannen van de vrouwen en kinderen gescheiden. De leeftijdsgrens van de ‘mannen’ wordt steeds verder verlaagd; tenslotte moeten groepen 10-jarige jongens de vrouwenkampen verlaten omdat zij volgens de Japanse opvatting volwassen zijn.
    Er zijn destijds – na de oorlog – zo’n 300.000 mensen uit het toenmalige Nederlands-Indië naar Nederland gekomen. Dit zijn enerzijds de overlevende Nederlanders uit 530 kampen, en anderzijds de (veelal Indische) Nederlanders die niet in de kampen waren. Onder hen ongeveer 42.000 uit krijgsgevangenenkampen, 100.000 met een burgerkampverleden van wie 65.000-70.000 vrouwen en kinderen. De meesten van hen die in 2007 nog in leven zijn, zijn de kinderen van toen.
    Deze website en de film gaat over die moeilijke periode waarin de vele Nederlandse moeders en hun kinderen ten tijde van de Tweede Wereldoorlog in Nederlands-Indië de regie over hun bestaan zijn kwijtgeraakt.
    http://www.japanseburgerkampen.nl/
    informatie over alle burgerkampen (Jappenkampen)
    Bij het NIOD kan je terecht voor boeken en artikelen over jappenkampen:http://www.niod.nl/ (je kan zoeken in de digitale bibliotheek).
    Je hebt ook andere organisaties waar je info kunt vinden, het nationaal archief bijvoorbeeld.http://www.nationaalarchief.nl/
    Hier een link met een overzicht van tekeningen/aquarellen die gemaakt zijn in de jappenkampen:http://www.museon.nl/nl/node/147
    Sterkte met jullie werkstuk! ik hoop dat het lukt!

  16. Antwoord op vraag 3
    waar sliepen de mensen in de jappenkampen:
    Mijn moeder heeft in meerdere jappenkampen gezeten. Het ene kamp (of interneringskamp of burgerkampen noemen ze Jappenkampen ook wel) heette ‘Boei’ (het was een gevangenis).
    Over slapen (en water, hygiëne en zo) heeft ze geschreven in haar dagboek:De gevangenis – Boei – was vreselijk. Er zaten meer dan 2.000 vrouwen en kinderen in deze gevangenis, die voor 600 inheemse gevangenen bedoeld was.
    Ze verbleef daar in een cel met harde cementen britsen, velen moesten op de galerij slapen, waar alles nat regende. Slechts een paar kranen waren er aanwezig, waar men ’s nachts voor in de rij stond, en enkele waterputten. Ook te weinig wc’s die altijd overliepen. Had ze corvee om schoon te maken dan stond ze tot de enkels in de troep met maden. Buikloop, veel zieken, veel regen…

    Na De Boei kwam ze in een ander kamp terecht: Bangkinang. In haar dagboek schrijft ze:Bangkinang was speciaal voor ons in the middle of nowhere gebouwd, wel op enkele kilometers afstand van een rubberfabriek, waar de mannen zaten (wisten wij eerst niet, pas door smokkelbriefjes). Vijf Barakken van houten planken, elke barak (ongeveer 500 mensen) 2 gangen met aan weerszijden onder en boven britsen. Aan elke buitenkant één rij britsen onder en één boven, afstand te klein om te staan. Daartussen aan de binnenkant idem dito, kop aan kop, en erg donker, geen licht. Grond gewoon aarde, met regen veel water. Na de boei een eldorado, er was water van de rivier die aan één kant van het kamp door een soort badkamer liep, en verderop in een goot voor de wc’s, dus redelijk hygiënisch. Later door gammele bouw veel lekkage, met storm vielen de barakken bijna om. Angst voor brand, vanwege petroleumlampjes. Corvees, hout halen, tuin werken, steeds minder en slecht eten. Vooral sago, stijfsel. Broer H. ‘bevoorrecht’ kreeg rattenragout vanwege slechte toestand (hongeroedeem). Wandluizen, hoofdluizen, klabangs (schorpioenen), nachtblindheid, beriberi.
    Beriberi is een aandoening aan het zenuwstelsel die wordt veroorzaakt door een tekort aan vitamine B1 (thiamine).
    De ziekte kan zich uiten in gewichtsverlies, stemmingswisselingen, verstoring van de zintuiglijke waarneming, zwakke en pijnlijke ledematen en hartritmestoornissen. Daarnaast treden er vaak zwellingen op (oedeem). In een gevorderd stadium kan de ziekte leiden tot hartfalen en zelfs de dood tot gevolg hebben.
    Deze website kan ook wel nuttig zijn en de beheerder van de website kan denk ik ook wel jullie vragen beantwoorden:http://www.rouveroy.com/indexb.htm

  17. Pingback: Kinderjaren. Een documentaire over een jeugd in Jappenkampen – mijn moeder (II) « Helena is here

  18. Pingback: Kinderjaren. Een documentaire over een jeugd in Jappenkampen – mijn moeder (II) | Helena is here

  19. Goedenavond ,
    wat een indrukwekkend verhaal !
    Mijn schoonouders beide overleden eind jaren 70 hebben samen met nog andere familieleden in kamp bankinang gezeten .,de vader van mijn schoonvader is daar geëxecuteerd , Samen met nog andere familieleden.
    sinds kort contact met iemand die in Bankinang is geboren. nl, een halfbroer van mijn schoonvader

    Graag zou ik willen weten of de documentaire De Kinderjaren nog is terug te kijken.

    Bij Voorbaat dank

Plaats een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.