En God schiep de EO om de blijde boodschap te brengen (Helenasis 1:25)



in den beginne was er god en god zag dat hij goed was
En God schiep de hemel en de aarde, de dagen en de nachten, de wateren, de planten, de dieren. En God vond het tijd voor een creatie, naar zijn evenbeeld. En God schiep de mens. God zeide: Laat Ons mensen maken, naar Ons beeld, naar Onze gelijkenis; en dat zij heerschappij hebben over de vissen der zee, en over het gevogelte des hemels, en over het vee, en over de gehele aarde, en over al het kruipend gedierte, dat op de aarde kruipt. En God zegende hen, de mensen en God zeide tot hen: weest vruchtbaar, en vermenigvuldigt, en vervult de aarde, en onderwerpt haar, en hebt heerschappij over de vissen der zee, en over het gevogelte des hemels, en over al het gedierte, dat op de aarde kruipt!

En God zag al wat Hij gemaakt had, en het was goed. In zes dagen had hij de hemel en de aarde ontworpen! Hij had erg hard gewerkt, vond hij.

Wat moet ik met de zevende dag, dacht God. God zag op die dag dat zijn werk was voltooid en rustte uit. Dit is een heilige dag, zeide God. U zult allen rusten en naar de Kerk gaan op deze heilige dag.

Op de dagen die volgden ging God verder met het voltooien en vervolmaken van zijn wereld. Soms verloor hij de regie. Hij keek dan toe. Alsof hij stilzwijgend zijn goedkeuring verleende aan wat er gebeurde. Maar de zevende dag van al die dagen was altijd rustdag. Dan gebeurde er immers niets, dacht God.

Op de 660.285e dag schiep God Charles Darwin. Hij gaf hem opdracht om met zijn schip, de Beagle, over de wereldzeeën te varen. En God zag dat het goed was. Totdat Darwin de Galapagos Eilanden ontmoette en daar allerlei prachtige wezens in een geïsoleerd gebied tegen kwam. Darwin ontwierp zijn eigen theorie over de totstandkoming van alles wat op aarde leefde. God vond hem eigenwijs. En God zag dat het niet goed was wat daar gebeurde.

Beetje bij beetje verloor God steeds meer de regie. En God vond dat hij nu moest ingrijpen.

Op de 717.965e dag schiep God de EO. Laat hen de blijde Boodschap brengen, dacht God. De EO voerde haar eigen regie. En paste documentaires aan die over de evolutietheorie gaan. En God zag dat het goed was.

 

helenasis 1:25

Afbeeldingen: http://www.dinoos.nl

34 gedachtes over “En God schiep de EO om de blijde boodschap te brengen (Helenasis 1:25)

  1. @Betty, tja, ik vrees dat dit ( teveel over één kam scheren) even moest in het kader van de humor…
    @Toussaint. Dank je. Oeps, ik ben benieuwd, zou de heer Andries Knevel uitgezonden worden door de EO om de heilige boodschap (Evangelische Omroep = Heilige Boodschap) aan mij over te brengen? 🙂

  2. Andries Knevel neemt alleen weinig tijd om mensen de tijd te geven om te antwoorden..zijn reacties die alhier zullen verschijnen, zijn sneller dan het licht!

  3. Voor het eerst een stukje waarin ik helemaal geen eigen afbeeldingen heb gebruikt.. ehum.
    Maar ik kon even geen toepasselijke foto´s in mijn eigen foto-archief vinden. Dan maar strips en zo..

  4. Ik zie al wat je bedoelt. Ik ben dat vergeten (luiheid) na te kijken… 4046 voor christus x 365 (of 4000 voor CHr).
    Dat maakt dus 660.285 + 365 x 4000 = 2.120.285e dag (Darwin werd geschapen)
    EO: 717.965 + 1460000 = 2.177.965e dag.
    Ik laat het maar staan zo boven… deze reactie is even de reactificatie.

  5. Ik vroeg me al af hoe je aan die aantallen kwam. Welke groepering heeft bedacht dat God precies 4046 voor Chr. de aarde schiep ? Toch niet de 7e dags adventisten, hè ?
    En wat doen we met de 8ste dag …;-)

  6. Ja wie dat heeft bedacht..
    Die dagen die ik in het oorspronkelijke stukje heb staan heb ik als volgt berekend: Het jaar dat Darwin is geboren x 365.
    (Het jaartal 0 als uitgangspunt).
    Maar over wanneer god de aarde schiep zijn inderdaad ook schattingen verschenen. Het jaartal 4046 en 4000 voor Chr heb ik van Wikipedia vandaan.
    Reactificatie (reactie van mij hierboven) moet natuurlijk rectificatie zijn, tikfout!Reactie is geredigeerd

  7. Tsja, en de chinezen zeggen dat ze 3500 jaar van geschreven geschiedenis hebben… Volgens de joden was 3761 voor Christus. Lijkt me allemaal een beetje kort dag, eerlijk gezegd…
    Maar om nou de wikipedia als ultieme bron van wijsheid te zien lijkt me ook een beetje onvoorzichtig.

  8. @Landheha dat weet ik, ik gebruik Wikipedia zelden als bron. Maar in dit geval maak ik me er een beetje makkelijker vanaf want het ging me in dit verhaal (nou ja, verhaal…) even niet om de jaartallen en zo..
    Dank voor je aanvullende info!
    Ja die jaartallen zijn inderdaad kort dag. Heb je gelijk in.
    @An van den Burg, ha ha "En toen schiep God Andries en werd alles bekneveld…:-)
    Ha ha !

  9. Ik heb even gezocht, maar de 7e dags adventisten waren het vermoedelijk, wellicht toch niet. Helemaal zeker ben ik er niet van want op een http://www.earthsfinalwarning.com/dutch.html vond ik wel de uitspraak dat Christus wederkomst te verwachten is na ongeveer 6000 jaar menselijke geschiedenis. Volgens sommigen is dat ongeveer nu en zou de eerste mens dus ruwweg 4000 jaar geleden voet op aarde hebben gezet.
    Rare peren, hoor…;-)

  10. Nee toch, na 6000 jaar menselijke geschiedenis de wederkomst van Christus…Ik heb de website die je linkt aangeklikt maar ik durfde de pdf-file niet te bekijken.

  11. Prachtig stuk geschreven over de manipulaties van de EO…..en dat in zo n welvarend land….je zou je bijna in een onderontwikkeld land wanen….; ))))
    De mens…de homo sapiens…de homo rectum is al miljoenen jaren oud…..U weet nog wel…..toen we met knuppels liepen en nog geen taal hadden…..; ))))

  12. Bonjour madame Isis! C’est toi!
    Ja inderdaad de homo sapiens is al heel wat ouder! En de aarde, die bestaat nog veel langer.
    Oersoep…

  13. Hallo, dame Helena! Je vergeet de karbonade uit Adam? Waaruit hij De Vrouw boetseerde. Ik geef toe, een beetje pijnlijk onderwerp, maar toch…
    Ha ha, goed stuk hoor.

  14. wat bezielt onze broeders en zusters toch? vooral dat gekissebis over wie wel en wie niet in de hemel komt vind ik altijd van een adembenemende schoonheid. zie onder anderen

  15. @Cees in Cambodja, ha ha inderdaad helemaal vergeten. Karbonade !
    En vanuit de karbonade schiep Adam de vrouw, en God zeide: het is goed.
    @Rommert Boonstra, ik zal eens kijken op je link.

  16. hallelulja, amen…
    ik hoop dat ik toch wel af en toe boos of verdrietig mag zijn over bepaalde zeer beledigende kwetsende reacties die ik de laatste tijd ontvang… nee sorry hoor.
    Ik ga voortaan ook maar logs schrijven waarbij ik geen reacties toelaat of eerst de reacties bekijk.. waarom webloggen mensen als ze dat doen trouwens? Soms heb je een reden, dat wel.Reactie is geredigeerd

  17. Van nare reacties moet je niets aantrekken, hoor. Verwarde mensen hebben nu eenmaal ook toegang tot internet…
    Ik wilde niet direct reclame voor mezelf maken, maar ik heb de teksten van de website ooit eens ongevraagd in mijn brievenbus gevonden. Toendertijd heb ik er twee stukjes over geschreven (klik http://www.volkskrantblog.nl/bericht.php?id=6649 en http://www.volkskrantblog.nl/bericht.php?id=7161). Wonderlijk leesvoer…;-)Reactie is geredigeerd

  18. EO-ers aller lande! Gaat heen en vermenigvuldig U! Alleen zo kunt u de wereld redden. God heeft de EO immers niet voor niets geschapen?
    Makke schaapjes
    Over één dam
    volgen er meer
    Ik niet dus

Plaats een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.